luni, 3 decembrie 2012

Praga şi minunile sale mai puţin cunoscute


Despre Praga s-a scris mult şi ca urmare, primul impuls, când îmi făceam ordine în fotografiile din vizita mea la Praga, a fost să sar peste acest subiect. Uitându-mă însă la poze, am constatat că sunt câteva lucruri (în afara celor despre locurile clasice, pe unde se duc miile de turişti), pe care merită să le rememorez şi să vi le povestesc şi vouă.
• În primul rând, câteva cuvinte despre parcarea în Praga, utile celor care ajung aici cu maşina personală.
În Praga, atât în Malá Strana, situat pe malul stâng al Vltavei, cât şi în Staré Město,  situat pe malul drept, locurile de parcare sunt foarte greu de găsit. Dacă găsiţi liber un loc de parcare pe stradă şi el este marcat cu o linie albastră, nu vă bucuraţi şi, mai ales, nu-l ocupaţi cu maşina personală. El este un loc de parcare destinat numai "riveranilor" şi ocuparea lui de către o altă maşină se sancţionează drastic. Asta am aflat-o de la un chinez care ţinea un butic pe lângă Staroměstské náměstí (Piaţa Oraşului Vechi) . Mai multe detalii privind parcarea (zonele şi adresele diferitelor parking-uri) se găsesc aici, sau aici.
Eu am lăsat maşina la parcarea subterană Parking Rudolfinum, adresa: Alsovo nabrezi 12 (GPS: N: 50.08993, E: 14.414933), o parcare foarte mare (are şi WC, ceea ce se vede mai rar la parcările subterane), situată foarte central, în náměstí Jana Palacha, Piaţa Jan Palach, numită aşa în memoria studentului Jan Palach. Aceasta mi se pare cea mai bună parcare, ca poziţie, dar puteţi folosi şi altele, conform listei de pe saitul menţionat mai sus. Mai potrivite mi se par cele două parcări de la Supermarketul Albert, situate la adresele náměstí Republiky 656/8 (N: 50.089059, E: 14.428016), şi ceva mai departe, náměstí Karlovo 292/15 (N: 50.076918, E: 14.419156).
• Dacă tot aţi ajuns în Piaţa Jan Palach, aici aveţi ocazia să vedeţi Starý židovský hřbitov, Vechiul Cimitir Evreiesc, aflat în spatele Muzeului de Arte Decorative, din colţul nord-estic al pieţei. Din păcate, nu ştiu din ce cauză, la data vizitei mele, cimitirul şi sinagoga erau închise, deşi în mod normal sunt deschise vizitării, dar am putut să-mi fac o idee privind pe fereastra toaletei de la respectivul muzeu, fereastră care dă în curtea cimitirului.
• Alături de clasicele obiective turistice binecunoscute, Staroměstské náměstí (Piaţa Oraşului Vechi), Pražský hrad (Castelul Pragăi), Karlův Most (Podul Carol) etc., Praga ne oferă surprize frumoase, pe lângă care totuşi s-ar putea să treci fără să le observi.
Apropo de Podul Carol, ştiţi câte statui sunt pe marginile acestuia şi care sunt ele? Sunt nu mai puţin de 30 de statui, pe care le puteţi vedea aici şi despre care puteţi citi aici.
• În Malá Strana (Cartierul Mic), toată lumea trece prin Malostranské Náměstí (Piaţa Cartierului Mic), pentru a ajunge apoi la Castel şi, eventual, dă apoi o fugă până la Loreta. Dar, întreaga zonă este un adevărat muzeu. Aproape fiecare casă impresionează prin aspectul exterior şi are personalitatea sa arhitecturală unică.
Una din aceste case este Palatul Morzin, construit în 1688, în care îşi are sediul Ambasada României, de pe strada Nerudova, la numărul 5. Pe peretele acesteia puteţi vedea o placă, pe care se află basorelieful lui Mihai Viteazul şi pe care scrie, în română şi cehă: În casa numită „U Divého muže”, care se afla pe aceste locuri, a poposit în anul 1601, Mihai Viteazul (1558-1601), apărător al creştinătăţii, primul unificator al ţărilor române (Valahia, Moldova şi Transilvania). Nu treceţi indiferenţi pe aici şi opriţi-vă câteva clipe în faţa plăcii plasate aici în 2001, prin grija Asociaţiei Cehia-România, cu sprijinul Fundaţiei Ghibu.
• Dacă tot aţi ajuns în Malá Strana, nu puteţi scăpa din vedere că acest cartier este vecin cu Dealul Petřín. Şi dacă nu aţi ajuns încă la Paris şi nu aţi urcat în Turnul Eiffel, puteţi să înlocuiţi această escapadă cu una asemănătoare. Pe dealul Petřín se află "fratele" turnului parizian, Turnul Petřín. E drept, e ceva de urcat, dar o puteţi face folosind funicularul şi, de asemenea, turnul are şi el un lift.
Am fost în Praga de mai multe ori, prima dată în 1981, când am stat aici o săptămână, cazat în căminele studenţeşti din campusul Strahov, având la nord, la o aruncătură de băţ Turnul Petřín şi la capătul vestic cel mai mare stadion din lume, numit tot Strahov. De atunci nu am mai avut ocazia să urc în turn, dar vă asigur că merită efortul. Apropo de cazarea în campusul Strahov, asta s-a datorat faptului că excursia respectivă am făcut-o prin BTT (Biroul de Turism pentru Tineret) şi la vremea respectivă cazările în excursiile BTT-ului erau asigurate în cămine studenţeşti.
• Revenind în Malá Strana, vreau să vă spun despre un loc frumos şi interesant. Poate atunci când urcaţi spre Castel, este mai puţin probabil să vă opriţi aici, dar la întoarcere o puteţi face firesc, pentru că vă este aproape în drum. Este vorba de Kostel svatého Tomáše (Biserica Sf. Tomas), unde puteţi ajunge după vreo 50 m din colţul nord-estic al Pieţei Cartierului Mic, pe Letenska. De fapt, aici este o mănăstire a ordinului Augustinienilor, cam înghesuită între construcţiile din jur, dar cu o biserică foarte frumoasă.
Când am ajuns aici, după ce am vizitat biserica, în momentul când am dat să intrăm în curtea interioară, un domn vorbitor de limba engleză (de altfel am aflat că unii din călugării de aici sunt din Marea Britanie) ne-a invitat politicos să cumpărăm bere făcută chiar de călugării mănăstirii şi să o bem chiar la masa din curtea interioară. Berea este ambalată la sticle, relativ ieftină (aproximativ 1 €) şi foarte bună. Nu am băut-o acolo, pentru că eram cu maşina, dar mi-am luat câteva sticle, dintre care una am băut-o la hotel, după ce am pus-o la răcit, restul le-am băut când am ajuns acasă.
Dacă aveţi timp şi vreţi să beţi o bere deosebită (nu spun „bună”, pentru că asta e valabil pentru toată berea cehă), opriţi-vă aici şi savuraţi berea călugărilor augustini.
• Un alt loc interesant, cu puţin noroc, ar putea fi Náměstí Franze Kafky (Piaţa Franz Kafka), din apropierea Pieţei Oraşului Vechi, situată între Noua Primărie şi Kostel sv. Mikuláse (Biserica Sf. Nicolae).
Spun „cu puţin noroc”, pentru că aici s-ar putea să vedeţi Klíčová Soucha (Sculptura din chei). Concepută şi realizată de Jili David, un artist ceh la modă din 85741 chei metalice, lucrarea a fost inaugurată pe 9 martie 2010, cu prilejul aniversării a 20 de ani de la Revoluția de Catifea, când participanţii la demonstraţiile paşnice zornăiau cheile, pentru a le spune comuniştilor de la putere că e timpul să plece. Construcția de 6 metri înălţime este formată din literele care alcătuiesc cuvântul Revoluce (Revoluție). Din timp în timp, lucrarea este mutată în alte orașe din Cehia, motiv pentru care s-ar putea ca la data vizitei voastre la Praga să n-o găsiţi în Piaţa Franz Kafka. În schimb, o puteţi vedea cu siguranţă într-una din fotografiile ataşate aici.
• Evident, ajunşi în inima Oraşului Vechi, nu puteţi rata spectacolul oferit de Ceasul Astronomic şi nici să petreceţi un timp în Piaţa Oraşului vechi, admirând Monumentul lui Ian Hus, Biserica Sf. Nicolae, sau Catedrala Týn. Făceţi-vă însă timp să priviţi mai îndeaproape şi alte clădiri, a căror arhitectură şi istorie merită toată atenţia. Câteva dintre ele pot fi văzute şi în fotografiile ataşate.
• Între Noua Primărie şi Capătul estic al Podului Carol se întinde Klementinum, un complex de clădiri, fostă mănăstire şi şcoală iezuită, în prezent adăpostind Biblioteca Naţională. Din complex fac parte două biserici, Kostel Nejsvětějšího Salvátora (Biserica Sf. Salvator) şi biserica ortodoxă greacă, Catedrala Sf. Clement.
Într-una din curţile interioare ale complexului Klementinum, puteţi descoperi, pe o cornişă, o statuetă, Vlaštovka, reprezentând o fetiţă cu un avion de hârtie în mână. Opera aparţine unei sculptoriţe poloneze, Magdalena Poplawska, care a fost studenta Academiei de Arte, Arhitectură şi Design din Praga. Vă invit să o descoperiţi singuri, lucru de altfel destul de simplu, pentru că veţi vedea destul de mulţi turişti, adunaţi în locul cu pricina.
• Orice vizitator ajuns în Praga nu poate pleca de aici fără să guste din renumita bere cehă. Sunt nenumărate locuri unde să facă asta, dar unul pe care vi-l recomand este pub-ul U Vejvodů, situat în centru, foarte aproape de Piaţa Oraşului Vechi, pe strada Jilská, la numărul 4. Nu insist cu descrierea lui, doar vă spun că merită să daţi o raită pe-aici. Mâncarea este bună, berea Plzeň şi mai şi (chiar şi cea fără alcool), iar preţurile sunt decente.
• Ultimul loc pe care vă sugerez să-l vizitaţi (dar nici pe departe lista nu e epuizată) este Tančící dům, Casa care dansează, sau cum i se mai spune, Fred şi Ginger, sediul societăţii de asigurări Nationale-Nederlanden, situată la adresa Rašínovo nábřeží, nr. 1981/80, chiar pe malul Vltavei, la capătul podului Jiráskův. Este un tipic al noului stil arhitectural, numit deconstructivism.
Am văzut diferite clasamente privint oraşele lumii şi nu de puţine ori Praga era pe primul loc. Eu nu pot face astfel de clasamente, pentru că fiecare oraş turistic are particularităţile lui şi merită un loc fruntaş într-un astfel de clasament. Nu aş putea să fac un clasament nici măcar între câteva oraşe, să zicem Budapesta, Viena, Praga şi Cracovia, dar indiferent de locul relativ al unui clasament oricum subiectiv, Praga este un oraş splendid, pe care îl redescoperi mereu mai frumos, de fiecare dată când ajungi acolo ...







































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu