sâmbătă, 14 mai 2016

O săptămână în Bologna și împrejurimi

Tocmai ce m-am întors din vacanța de Paște, pe care mi-am petrecut-o, cu soția, în Italia. Haide să vă povestesc despre ea … e din seria Senior Voyage - pe cont propriu.

Pregătiri

Cum vacanța mea de Paște a durat o săptămână, am hotărât că merită să o petrecem într-un loc frumos, dar unde să nu fie Paște, pentru că nu prea ne place aglomerația. Așa că am decis să mergem la Bologna. Am găsit bilete de avion ieftine la RyanAir (122 € dus-întors pentru două persoane, cu rezervarea locurilor și un bagaj de cală), cu plecarea vineri 29 aprilie și întoarcerea pe 6 mai, după care am început să caut cazare.
Trebuie să vă spun că în Bologna cazarea nu e tocmai ieftină. Nu suntem pretențioși, dar avem câteva cerințe clare pentru o cazare: cameră dublă, cu baie și toaletă proprii, acces la internet, aproape de centru și cu o cotație rezonabilă pe booking.com.
În aceste condiții, la un preț de aproximativ 50 € pe noapte, booking.com nu mi-a oferit prea multe variante. De fapt, cu excepția celor situate în nord, dincolo de Autostrada Adriatica, adică prea departe de centru, am mai avut doar două variante, ambele în cartierul nordic al Bolognei, Bolognina. Prima, la care am și făcut rezervare inițial, a fost Hotel Fiera, trei stele, care oferea cazare la prețul de 314 € pentru șapte zile, cu mic dejun inclus. Distanța față de centru era cam mare (peste 3 km), iar comentariile clienților nu erau prea grozave, mai ales cu privire la zgomotul permanent de la trenurile ce trec prin apropiere, la lipsa insonorizării, la micul dejun sărăcăcios și la internetul contra-cost. Așa că am păstrat în rezervă și a doua variantă la hotelul Arcoveggio. Acesta avea o ofertă de tip nerambursabil la prețul de 320 € pentru 7 zile, fără mic dejun, dar avantajul era că, deși cotat la doar două stele, hotelul avea comentarii mult mai bune, internetul inclus în preț și era amplasat la numai 2 km față de centrul orașului și cu posibilități mult mai bune la transportul în comun.
În final, cu două săptămâni înainte de plecare, am renunțat la rezervarea la hotelul Fiera și am făcut rezervare la hotelul Arcoveggio, o alegere ce s-a dovedit a fi foarte bună.

Program

Ziua sosirii și cea a plecării nu le-am luat în considerare pentru vizite, așa că programul a cuprins șase zile. Primele două le-am rezervat pentru Bologna, iar celelalte, câte una pentru Parma, Ravenna, Modena și respectiv Ferrara.
Ca atare, programul arată astfel: Zbor București – Bologna și retur Ryanair; OTP - BLQ - 29th Apr 16, 16:45 - 17:55; BLQ - OTP 6th May 16, 13:15 - 16:20
Transport aeroport – hotel:
  • BLQ Aerobus până la stația Mille + autobuz 27 de la stația VIII Agosto până la stația Ca’ dei Fiori;
  • BLQ Aerobus până la stația Mille + autobuz 98 de la stația Mille până la stația Piazza dell'Unita';
  • BLQ Aerobus până la stația Stazione Centrale + autobuz 11 de la Autostazione până la Bolognina
1. Ziua întâi: Bologna
Oficiul turistic: în aeroport sau în Piazza Maggiore.
De la hotel spre centru: pe jos (2,5 km) sau cu autobuzul 11 sau 27
  •     Piazza del Nettuno
            - Fontana di Nettuno: 44.494284, 11.342692
-                 - Biblioteca Salaborsa
  •      Piazza Maggiore
            - Palazzo d'Accursio; Piazza Maggiore 6; 44.493679, 11.342409
-                 - Basilica di San Petronio: Piazza Maggiore
  •      Museo Civico Archeologico: Palazzo Galvani, Via dell'Archiginnasio, 2; 44.492842, 11.343527
  •      Santuario di Santa Maria della Vita: Via Clavature 8-10; 44.493281, 11.344580
  •      Le due Torri: Piazza di Porta Ravegnana; 44.494316, 11.346603
  •      Museo della Storia di Bologna: Palazzo Pepoli, Via Castiglione 8; 44.492293, 11.346366
  •      Basilica di Santo Stefano: Via Santo Stefano 24; 44.492214, 11.348381
Întoarcere la hotel: pe jos, până pe Via Irnerio, de unde se ia autobuzul 27, până la stația Lombardi, pe Via di Corticella, sau pe jos pe Via Santo Stefano până la stația Garganelli, de unde, cu autobuzul 11, până pe Via Franco Bologneze, la stația Bolognina, apoi pe jos. 

2. Ziua a doua: Bologna
De la hotel, cu autobuzul 27, până la stația Porta San Donato
  • Pinacoteca Nazionale di Bologna: Via delle Belle Arti, 56; 44.497670, 11.353463
  • Museo di Palazzo Poggi: Via Zamboni 33; 44.496937, 11.352355
  • San Giacomo Maggiore: Piazza Rossini 2; 44.495487, 11.348884
  • Basilica di San Domenico: Piazza San Domenico, 13; 44.489835, 11.344558
  • Palazzo dell’Archiginnasio: Piazza Galvani, 1; 44.491956, 11.343310
  • Basilica San Francesco Bologna: Piazza Malpighi 9; 44.494597, 11.336485
  • Palazzo d'Accursio; Piazza Maggiore 6; 44.493679, 11.342409
  • Museo Civico Medievale: Via Manzoni, 4; 44.496526, 11.342294
  • Torre Prendiparte: Piazzetta Prendiparte 5; 44.495914, 11.344741

3. Ziua a treia: Parma
Saituri cu informații turistice: 1, 23.
Ufficio informazioni turistiche – IAT Parma: Piazza Garibaldi, 1. GPS: 44.801076, 10.328108
Tren: 9:28 – 10:23; preț 7,10 €; întoarcere:16:30; 16;56; 17:18; 17:30; 17:58
  • Parco Ducale; Via John Fitzgerald Kennedy; 44.805704, 10.323961
  • Palazzo della Pilotta, Galleria Nazionale, Biblioteca Palatina, Teatro Farnese; Viale Paolo Toschi, 1; 44.805174, 10.325393
  • Piazza della Pace; 44.803585, 10.327589
  • Camera di San Paolo; Pinacoteca Stuard; Strada Giuseppe Garibaldi, 31; 44.804758, 10.328918
  • Piazza Duomo: 44.803371, 10.330690
          - Cattedrale di Parma;
          - Battistero
          - Chiesa di San Giovanni, în spatele catedralei
  • Piazza Garibaldi; 44.801397, 10.328392
          - Palazzo del Governatore
          - la statua di Garibaldi
  • Chiesa dell'Annunziata; Via Massimo D'Azeglio, 10; 44.802690, 10.321678

4. Ziua patra: Ravenna
Saituri cu informații turistice: 1, 2.
Ufficio informazioni turistiche – IAT Ravenna: Piazza San Francesco, 7; GPS: 44.415655, 12.200198 sau Via Massimo d'Azeglio, 2;
Tren: 9:06 – 10:30; Preț 7,10 €; întoarcere: 16:33-17:54; 17:33-18:54; 18:09-19:08;
  • Chiesa di Sant'Eufemia-Domus dei Tappeti di Pietra: Via Gian Battista Barbiani, 16; 44.418975, 12.194556
  • Basilica di San Vitale și Mausoleo di Galla Placidia: Via Galla Placidia: 44.420484, 12.196708
  • Piazza del Popolo: 44.417855, 12.200196
  • Tomba di Dante: Via Dante Alighieri, 4; 44.416194, 12.200898
  • Piazza San Francesco și Basilica di San Francisco: 44.415655, 12.200198
  • Piazza Caduti Per la Liberta: 44.415391, 12.199911
  • Battistero Neoniano: Via Gioacchino Rasponi; 44.415669, 12.197248
  • Basilica di Sant'Apollinare Nuovo: Via di Roma, 51-57; 44.416634, 12.204516
  • Battistero degli Ariani: Via degli Ariani; 44.418705, 12.202443
  • Basilica di San Giovanni Evangelista: Piazzale Anita Garibaldi (Viale Farini, 18); 44.418247, 12.204994
  • Castelo Brancaleone: Via Rocca Brancaleone, 118; 44.423236, 12.204352
  • Mausoleo di Teodorico: Via delle Industrie, 14; 44.424918, 12.209479

5. Ziua a cincea: Modena
Saituri cu informații turistice: 1, 2, 3, 4, 5.
Ufficio informazioni turistiche – IAT Modena: Piazza Grande,14. GPS: 44.645917, 10.926101
Tren: 9:28 – 9:54; Preț 3,75 €; întoarcere: 16:34; 17:01; 17:32; 18:01; 18:34
  • Chiesa San Giuseppe: Piazza Natale Bruni; 44.651614, 10.933470
  • Museo Casa Enzo Ferrari: Via Giuseppe Soli, 101; 44.651490, 10.935567
  • Corso Vittorio Emanuele II:
        - Palazzo Rizzi, la nr. 113
         - Palazzo Corsari, la nr. 107
        - Palazzo Scapinelli-Schiavi, la nr. 103
        - Giardini Ducali, con la statua di Nicola Fabrizi e il Tempio ai Caduti.
        - Palazzo Bordolli, la nr. 90
        - Palazzo d'Aragona Coccapani, la nr. 59 (deschis luni-vineri 9-18)
        - Palazzo Boschetti Galliani; la nr. 41
        - Palazzo Ducale (piazza Roma) (7 €); tot aici, Museo dell’Accademia Militare (7€)
  • Piazza San Domenico, Piazza Roma
  • Piazza Mazzini; Sinagoga (44.646381, 10.926938)
  • Piazza della Torre; torre Ghirlandina (3 €; cumulativo Patrimonio UNESCO, 6 euro)
  • Piazza Grande:
         - Palazzo Comunale (9 – 19, gratuit)
         - Duomo di Modena (7-12:30, 15:30-19, gratuit);
         - Musei del Duomo (4 €)
  • Mercato Coperto Albinelli; Via Luigi Albinelli, 13-19; 44.644879, 10.925231
  • Chiesa di San Bartolomeo; via dei Via dei Servi; 44.644351, 10.925443
  • Monastero di San Pietro; Via San Pietro 7; aperto 5:15-12, 15-19;45
  • Corso Canal Chiaro; Largo San Giacomo (44.644655, 10.922150);
  • Chiesetta di San Barnaba; Via San Giacomo, 4; (44.645424, 10.922189)
  • Rua Muro:
         - Palazzo Ghisellini (Palazzo Sertorio), la nr. 78
         - Casa Castelvetro, la nr. 76
         - Palazzo Montecuccoli Laderchi, la nr. 62
         - Palazzo Ferrari Moreni, la nr. 60:
  • Piazza Sant'Agostino:
         - Chiesa di Sant’Agostino; 44.648164, 10.921646
         - Palazzo dei Musei; (8:30 – 19:30, gratuit)
  • Palazzo del Foro Boario; Via Bono Da Nonantola, 2; 44.649714, 10.921506
  • Piazza della Pomposa; chiesa di Santa Maria della Pomposa; 44.649217, 10.924305
  • Corso Canalgrande; Teatro Comunale, chiesa San Vicenzo, Palazzo Santa Margherita (museo della figurina)
6. Ziua a șasea: Ferrara
Saituri cu informații turistice: 1, 2, 3.
Ufficio Informazioni Turistiche – IAT Ferrara în Castello Estense
Tren: 9:20 – 9:49. Preț 4,60 €; întoarcere: 16:15; 16:41; 17:11; 17:47; 18:11; 18:34 …
  • Piazza della Republica: 44.837443, 11.618507
  • Castello Estense
  • Catedrale San Giorgio
  • Palazzo Schifanoia: Via Scandiana, 5-15; 44.830431, 11.629036
  • Palazzo Costabili (Muzeul arheologic): Via XX Settembre, 122; 44.827454, 11.627304
  • Palazzo dei Diamanti (Pinacoteca Nazionale): Corso Ercole I d'Este, 19-21; 44.842098, 11.621370
  • Piazza Ariostea: Corso Porta Mare, 11; 44.841888, 11.625430
  • Via delle Volte: 44.833717, 11.617508

Transport

În mod evident, în această excursie transportul folosit a fost numai public, de trei feluri: cu avionul, cu autobuzul și cu trenul.
În privința transportului cu avionul, am beneficiat de serviciile firmei Ryanair, servicii pe care le consider peste cele ale celorlalte firme low cost cu care am mai mers: Blue Air și Wizz Air. Față de Blue Air, Ryanair  beneficiază de o organizare mai bună și de personal mai profesionist, date probabil de experiența mai îndelungată și de amploarea mai mare a activităților firmei irlandeze (cea mai mare firmă europeană de transport aerian, după numărul de pasageri). Față de Wizz Air, Ryanair are o ofertă mai bună, în special în privința bagajelor. Dacă Wizz Air permite doar un bagaj de cabină minuscul, Ryanair permite două, unul din acestea fiind suficient de mare pentru a-ți lua tot ce-ți trebuie pentru o călătorie de o săptămână.
Aeroportul din Bologna este una din bazele de operare ale Ryanair și, ca urmare, personalul curselor Bologna – București și retur este italian (cu excepția piloților, care pot fi de orice nație). Evident este și faptul că zborurile spre acest aeroport (de la București, dar, probabil și cele din alte direcții) au un preț foarte mic. Așa se face că, scăzând costul bagajului de cală, prețul zborului dus-întors pentru două persoane a fost, în cazul nostru, de numai vreo 60 €.
Aeroportul Bologna (numit Gugliemo Marconi, după numele celebrului inventator italian, cel care a realizat prima legătură radio, în 1895, laureat al premiului Nobel în 1909 pentru lucrările sale în domeniul radioului) este unul micuț, dar dotat cu tot ce-i trebuie. Nu vă așteptați totuși să urcați în avion prin burduf, nu există așa ceva, ba chiar, la plecarea spre București nici nu a fost nevoie de autobuz: am ieșit din clădirea aeroportului și ne-am urcat direct în avionul ce sosise din altă cursă (piloții nici nu au părăsit carlinga). Ryanair are o politică interesantă cu privire la bagajele de cabină. Dacă sunt mai multe, astfel încât ele nu ar mai avea loc în suportul de bagaje, cele care depășesc capacitatea sunt transferate la cală (evident, este vorba de bagajele celor care urcă ultimii). Așa s-a întâmplat și la cursa spre București, când ultimilor urcați li s-au luat bagajele de cabină (cele mai mari, sub formă de valiză) și au fost transferate la cală. Bagajele mai mici, care se pot depozita sub scaunul din față au fost totuși admise în cabină.
Scaunele tuturor celor peste 300 de avioane ale Ryanair (toate de tipul Boeing 737-800) nu se rabatează în spate, ci sunt fixe. Locurile se pot rezerva contra cost din timp, sau sunt atribuite aleatoriu la check-in.
Pe lângă produsele care se găsesc la vânzare și la celelalte companii (mâncare, băutură, cosmetice), Ryanair vinde la bordul aeronavelor sale și bilete la un fel de loterie, bilete pe care le răzui și, dacă ai trei semne identice, câștigi nu știu exact ce, pentru că nu m-a interesat.
Zborul de la București la Bologna durează ceva mai puțin de două ore, trecând peste Muntenia și Oltenia, apoi peste Serbia, Bosnia, Istria croată, Marea Adriatică și în final Italia, pe la sud de Veneția. Dacă este senin, așa cum a fost în cazul nostru, se poate vedea o splendidă panoramă a lagunei venețiene, apoi, mai aproape, o imagine aeriană a orașului Ferrara, după care avionul aterizează la Bologna. Ca să vedeți aceste lucruri, trebuie să aveți locuri pe partea dreaptă, când veniți de la București, respectiv pe partea stângă, atunci când vă întoarceți.
Aș mai remarca aici și orarul de zbor foarte bun, care mi-a permis să las mașina acasă și să vin de la Pitești la București cu trenul, iar de la Gara de Nord la aeroportul Henri Coandă cu autobuzul 780 (la fel și la întoarcere).
Interesant este că, de la București la Bologna am ajuns mai repede decât de la Pitești la București.
De la aeroportul Gugliemo Marconi la Bologna nu sunt decât vreo 6 km, transportul fiind asigurat de o linie expres a transportului în comun bolognez, Tper (Trasporto Passeggeri Emilia Romagna), numită Aerobus. Autobuzele acestei linii se pot lua chiar din fața clădirii aeroportului, imediat în dreapta cum ieși. Sunt indicatoare încă din aeroport, stația este marcată clar și acolo se găsește și un automat de unde se cumpără biletele, în valoare de 6 € o călătorie. Astfel de automate se găsesc și în aeroport. Bilete însă se pot cumpăra și direct de la șofer. Aerobusul nu oprește în toate ștațiile, motiv pentru care ajunge repede în centru (maxim 45 min.), trecând prin Piazza Dei Martiri, apoi pe Via dell'Indipendenza, pe lângă Porta Galliera, una din vechile porți ale cetății, unde întoarce și ajunge în fața gării centrale (Stazione Centrale), capătul de linie. Frecvența autobuzelor pe această linie este de 12 minute. Stația de plecare spre aeroport este chiar în fața gării centrale, acolo găsindu-se, de asemenea, un automat pentru bilete.
În oraș, transportul în comun este asigurat numai cu autobuze (tramvaiul a fost desființat în Bologna în 1963), prețul biletelor fiind în acest caz de 1,30 € dacă biletele se cumpără de la punctele de vânzare (automate, chioșcuri de ziare), sau 1,50 € dacă se cumpără de la șofer. Biletul este valabil 75 de minute de la prima validare și poate fi folosit în acest interval de timp pe mai multe linii. Eu am folosit pentru a ajunge de la gară la hotel același bilet de la transportul cu Aerobusul. Atenție însă, invers nu merge, nu se pot folosi pe Aerobus bilete valabile pentru zona urbană.
Biletul se validează prin introducerea lui (are pe el desenată vizibil o săgeată care-ți arată cum) într-un aparat, cam ca la metroul bucureștean. Dacă schimbi autobuzul, dar folosești același bilet, el trebuie validat și pe noul autobuz.
Urcarea în autobuz se face întotdeauna pe ușa din față, iar coborârea pe ușa din spate sau cea din mijloc, în cazul că ea există. Pentru a fi sigur că autobuzul oprește în stație, trebuie să anunțați șoferul, prin apăsarea unui buton special (e ușor de identificat).
Așa cum ați constatat din program, în patru din zilele petrecute la Bolonia, ne-am deplasat cu trenul într-un oraș din apropiere. Pentru aceasta, am făcut zilnic o plimbare pe jos de 1 km (15 min.) de la hotel la Stazione Centrale, de unde am luat trenul spre destinația dorită.
Noi am mers doar cu regionale veloce și, o singură dată, la Ferrara, cu un regionale, întrucât destinația a fost, de fiecare dată, la o distanță mică (Parma – 100 km, Ravenna – 85 km, Ferrara – 50 km, Modena – 40 km). Timpul de transport a fost însă de fiecare dată mic, deoarece regionale veloce atingea între stații o viteză de peste 150 km/h (măsurată cu aplicația GPS Satellite de pe telefonul meu cu Windows Phone, aplicație pe care o folosesc și în avion și îmi măsoară altitudinea și viteza de zbor și îmi afișează harta cu poziția în timp real). Chiar și regionale depășea 100 km/h, dar a oprit în toate stațiile, fiind un tren local, ce circula doar între Bologna și Ferrara.
Ca să fac o comparație, pot să vă spun că trenul cu care am revenit de la București la Pitești a atins, între București și Titu, amețitoarea viteză de 47 km/h. Așa am reușit performanța de a veni mai repede de la Bolonia la București, decât de la București la Pitești. 
Biletele le-am cumpărat de fiecare dată de la automatele din gări, care sunt foarte simplu de folosit, având interfață în mai multe limbi de circulație internațională. Se poate plăti fie cash, fie cu cardul. Există și case de bilete, dar de obicei la ele este coadă. 
La cumpărarea biletului, rețineți de la automat numărul trenului, pentru că acest număr și stația de destinație finală sunt afișate pe ecranul de afișare de la peronul corespunzător (binario, în italiană). Numărul peronului îl aflați de pe panoul de afișaj general pentru plecări (partenze, în italiană), unde este înscris în dreptul trenului corespunzător.
Gările sunt în general foarte curate și nu am văzut niciodată umblând pe acolo persoane care să nu aibă treabă cu deplasarea cu trenul. Poliția feroviară este prezentă permanent, iar pe peroane nu prea există bănci sau scaune pe care să stai. În gară, chiar nu există deloc, doar în sala de așteptare.
Apropo de peroane, accesul la acestea se face obligatoriu prin pasajele subterane, traversarea directă, peste linii, fiind cu desăvârșire interzisă; la stația gării (oricare ar fi ea) se anunță permanent acest lucru.
În cele opt călătorii cu trenul făcute în această vacanță, doar în două a venit controlorul, dar asta nu înseamnă că merită să riscați să mergeți fără bilet, amenzile sunt foarte mari. De multe ori, controlorul este însoțit de poliția feroviară, care nu e deloc blândă cu contravenienții, mai ales cu cei recalcitranți. De altfel, din timp în timp, în trenuri sunt anunțuri care precizează că atitudinile ostile și opoziția la acțiunile poliției sunt pasibile de pedepse inclusiv cu închisoarea.
Asta este și explicația faptului că nu am văzut vagoane sau compartimente de tren vandalizate.
De asemenea, nu am văzut trenuri foarte aglomerate. În toate cele opt călătorii nu am văzut pe nimeni călătorind în picioare, decât dacă așa dorea el, pentru că erau locuri libere mereu. Asta pentru că sunt trenuri destul de dese. Cel mai aglomerat tren cu care am mers este cel cu care am revenit de la Ferrara, un regionale veloce care venea de la Veneția și mergea la Florența, dar și la acesta am găsit locuri cu ușurință.

Comentarii finale

Concluzia finală a acestei vacanțe este că aș face oricând o astfel de escapadă, pe care o consider o reușită deplină. A fost obositor, pentru că în fiecare zi am parcurs pe jos minim 7-8 km, dar am văzut lucruri frumoase, care merită efortul.
Din obiectivele pe care le vedeți în listă, am ratat câteva, nu foarte multe, dar încă de la bun început eram conștient că se va întâmpla așa, din diferite motive, legate de vreme, de orar, de pauze de prânz, sau mai știu eu ce. Dar ce a fost mai important am văzut. Sper să găsesc și timpul să vă povestesc în detaliu.
Oricum, un astfel de sejur, cu baza într-un loc și vizite zilnice în apropiere este unul care-mi place și-mi convine, iar Italia se pretează de minune la așa ceva – deja mă gândesc și la alte locuri. :)
Iar pentru deplasare, combinația avion + tren este (cel puțin în cazul Italiei) cea mai convenabilă, atât din punctul de vedere al prețului, cât mai ales din cel al timpului petrecut pe drum.

Suntem deja la bordul avionului ce se îndreaptă spre pista de decolare ...

... și aleargă din ce în ce mai repede, până când se desprinde de sol ...

... și în câteva clipe ia deja înălțime.

Aici se vede capătul estic al pistei şi satul Dimieni.

 Instrucțiunile pentru cazuri de urgență sunt afișate pe spătarul scaunului din față.

În prim-plan, capătul sudic al insulei croate Krk. Mai departe, insula Rab. În dreapta, peninsula Istria.

O imagine din avion, a insulei Krk

Localitățile Cento (dreapta) și Pieve di Cento (stânga), despărțite de râul Arno. Localitățile se află la vreo 20 km nord de Bologna.


Avionul se apropie cu repeziciune de pista de aterizare...


... și aterizează ferm pe aeroportul Gugliemo Marconi, din Bologna.


Aeroportul din Bologna. Ieșirea spre stația Aerobusului și automatele pentru bilete la acesta.

La întoarcere, asistăm de la poarta de îmbarcare 24 la formalitățile de pregătire a avionului. Pe partea stângă, cum privim, se încarcă bagajele și se alimentează, în timp ce pe dreapta a început deja îmbarcarea pasagerilor.


O ultimă privire spre aeroport și ne luăm zborul spre casă.

 În câteva clipe ne-am desprins de sol și, luând înălțime, ne îndreptăm spre est.

 Vedem mica așezare Noce, din nordul Bolognei și, în colțul din dreapta-jos, o bucățică din autostrada A14, Adriatica

Ferrara, văzută printre norișori pufoși. Cu o zi în urmă, ne plimbam pe-acolo

Foarte repede ajungem pe țărmul Adriaticii și vedem în depărtare laguna venețiană.

Capătul sudic al peninsulei croate Istria. Insula din stânga-sus este Brijuni. Puțin mai jos, este un golf, la capătul căruia se găsește orașul Pula.

Insula croată Cres și, în stânga ei, insulița Zeča

Buftea, străbătută de râul Colentina. Chiar în centrul imaginii, domeniul Știrbey

Am aterizat la București, pe o vreme care ne face să regretăm și mai mult că am plecat de la Bologna.

Un autobuz pe strada Via dell'Indipendenza, din Bologna

În Bolonia circulă și autobuze mai mici, dar nu chiar cât microbuzele

Pe străzile principale, autobuzele circulă pe piste proprii, pe care nu mai au acces decât taxiurile

În toată regiunea Emilia-Romagna, autobuzele au aceeași regulă: urcarea pe ușa din față, coborârea pe celelalte. După cum se vede, scrie mare, atât în italiană, cât și în engleză.

Gara din Bologna. Vedere din Piazza delle Medaglie 

Gara din Bologna

 Afișaj electronic la peronul 19, pentru trenul RV6325, spre Ravenna



Automate de bilete, în gara Bologna

Tabelă electronică de afișare a plecărilor. Gara Bologna, intrarea secundară, din nord, de pe via de Carracci

 Interiorul unui vagon de tren




Pasajul subteran de acces la peroane, din gara Bologna. În stânga se poate vedea un aparat de validare a biletelor.


Un tren gata de plecare din gara Bologna

Gara Parma





Gara Ravenna

Gara Modena

Gara Modena




Gara Ferrara

Parcarea de biciclete de la gara Ferrara



Gara Ferrara

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu